در نشست روسای کمیسیون کشاورزی و فراکسیون محیط زیست مجلس با برخی مالکان کشتی صید ترال مطرح شد که سازمان شیلات برای اینکه صید ترال فانوس ماهیان را دوباره راهاندازی کند فعالیت تمامی ناوگان صید صنعتی ترال را متوقف و طرح جایگزینی صید ترال با روشهای صید مناسب و غیر مخرب مانند صید لانگ لاین را اجرا نمیکند.
دکتر اصغر عبدلی، عضو هیات عملی دانشگاه شهید بهشتی و رئیس کارگروه ساماندهی صید فراکسیون محیط زیست مجلس در این نشست با بیان اینکه بحث صید ترال بحثی بسیار مفصل است، گفت: حدود یک سال گذشته از ما در رابطه با این موضوع درخواست کمک شد و به طور قطع در این موضوع دنبال مباحث سیاسی و منافع اقتصادی نبوده و نیستیم و تنها برای جلوگیری از نابودی ذخایر آبزی و محیط زیست دریایی و حفظ بهره برداری پایدار ذخایر آبزی تلاش میکنیم.
وی ادامه داد: مردم ایران از طریق رسانه ها و فضای مجازی در جریان فعالیت صید ترال در خلیج فارس و دریای عمان قرار گرفتند و مرکز پژوهشهای مجلس در این رابطه پژوهشی انجام داد و صید ترال را بررسی و به صورت جامع و کامل توضیحاتی را ارائه کرد که براساس آن این شیوه مردود بوده و برای ذخایر آبزی و دریا آسیب زا است ؛ 35 کشتی با مالکیت چینی و 65 کشتی ترال مالکیت ایرانی داشتند و حدود 100 کشتی در این حوزه فعالیت میکردند که این موضوع با توجه به ابعاد و خسارتهای آن و تاثیری که در معیشت ساحل نشینان داشته است به مسئلهای ملی تبدیل و متاسفانه به آبروی کشور و نظام لطمه وارد کرد.
دکتر عبدلی یادآور شد: متاسفانه نمایندگان صیادان محلی در این نشست حضور ندارند، بنابر اطلاعات به دست آمده از دستگاه قضایی و سایر دستگاه های نظارتی بسیاری از آن ها در اثر تخلفات گسترده ناوگان صید ترال فانوس ماهی به خاک سیاه نشستند، در بازدیدی که طی ماه های اخیر از منطقه سیریک بندرعباس داشتیم اغلب صیادان از وضعیت موجود بسیار ناراحت و معترض بودند.
وی ادامه داد: ما به موضوع ورود و بررسیهایی داشتیم و هر قدم که جلوتر می رفتیم به مشکلات و موضوعات بیشتری برمی خوردیم، طی مکاتبات با سازمانهای مختلف درجریان اکثر تخلفات ترال داران قرار گرفتیم؛ در نهایت با جلساتی که با سازمان شیلات و موسسه تحقیقات شیلات گذاشتیم همگی پذیرفتند که فعالیت این ناوگان صیادی آسیبهای زیادی را به ذخایر آبزی و معیشت مردم وارد میکند و با موافقت آنها این فعالیت 2 سال و از اول آذر 1399 متوقف شد.