دكتر كامبوزیا؛ رئیس پژوهشكده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی و عضو هیأت علمی دانشگاه به مناسبت هفته پژوهش در برنامه «گفتگوی اجتماعی» رادیو گفت و گو اظهار كرد: تحقیق، ستون فقرات پیشرفت در تمام زمینههای تلاشهای بشری است كه معمولا با جمع آوری و تجزیه و تحلیل دادهها اتفاق میافتد و سعی میكند به همه مشكلات و سوالات پاسخ دهد.
وی گسترش دانش، پیدا كردن راه حل برای مشكلات، پیشرفت فناوری، شكل دادن به سیاست و مشاركت در تحقیق را از اهداف تحقیق دانست و تشریح كرد: تحقیق كمك میكند تا درك عمیق تری از دنیای اطراف صورت گیرد و پدیدههای ناشختانه را كشف و مفروضات موجود به چالش كشیده شود. همین موجب جابجایی مرزهای درك انسان از محیط اطراف میشود. تحقیق نیروی محركه پیشرفت فناورانه است و همچنین تصمیمات مبتنی بر شواهد را برای سیاست گذاران فراهم میكند.
رئیس پژوهشكده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی ضمن یادآوری ۵ نسل از دانشگاهها بیان كرد: نسل پنجم دانشگاهها در حال ظهور است. نسل اول آن مبتنی بر آموزش بود. نسل دوم بر تحقیق و كاوش علمی در كنار آموزش سنتی، نسل سوم بر آموزش فردی و یادگیری انعطاف پذیر و نسل چهارم نیز بر دسترسی جهانی، اتصال متقابل و یادگیری مادام العمر تمركز دارد كه در ایران با توجه به نوع دانشگاه در نسل سوم تا چهارم سیال هستیم. در نسل پنجم نیز آموزش مبتنی بر هوش مصنوعی صورت میگیرد.
دکتر كامبوزیا در رادیو گفت و گو با اشاره به ۲ نوع پژوهشكده عرضه محور و تقاضامحور در كشور گفت: در دانشگاه شهید بهشتی ۳ پژوهشكده بزرگ عرضه محور داریم كه باید در مرزهای دانش، تولید دانش داشته باشد. در كنار تمام پژوهشها باید نگاهی به مسائل جامعه داشته باشیم و در پژوهشكده علوم محیطی بیشترین طرحهای ملی و منطقهای برای حل معضلات جامعه وجود دارد. در این پژوهشكده بحثهای مربوط به محیط زیست و آموزش در این حوزه پیگیری میشود. پژوهشكده در جهتی پیش میرود كه بتواند در آینده مرجع علمی موضوعات محیط زیستی باشد.
وی همچنین تحقیقات بنیادی، تحقیقات كاربردی و تحقیقات میان رشتهای را از اهداف پژوهشكدهها و مراكز تحقیقاتی برشمرد و یادآور شد: در دانشگاهها معمولا رشتههای رایج وجود دارد اما در پژوهشكدهها تركیبی از رشتهها وجود دارد. وقتی رشتههای مختلف در كنار یكدیگر قرار میگیرند روحیه كار تیمی تقویت میشود. حتی سرفصل دروس تركیبی با رشتههای عادی متفاوت است و هر ۵ سال به روز رسانی میشود. بنابراین پژوهشكدهها به شدت موردنیاز كشور و دانشگاهها هستند تا بتوانند حلقههای مفقوده برای رفع مشكلات را پوشش دهند البته با ایده آل هنوز فاصله داریم.
عضو هیأت علمی دانشگاه با ابراز تاسف از سهم كم پژوهش از بودجه كشور ادامه داد: این سهم باید افزایش پیدا كند و همچنین تجهیزات آزمایشگاهی و تحقیقاتی را ارتقا بدهیم. ما دانش فنی خوبی در كشور داریم و كمبودی در این حوزه نداریم اما در بسترهای تقویت كننده با كمبود شدید مواجهیم. همچنین باید با حمایت و ایجاد مشوق ماندگاری اساتید در كشور را تضمین كنیم.